جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نقشه سفر مشتری چیست؟

می دانیم که خرید نتیجه یک عمل لحظه ای و شتابزده نیست. مشتری قبل از پرداخت هزینه اشتراک یک سرویس و یا خرید یک محصول به خوبی فکر کرده و همه جوانب را می سنجد. این مسیر ذهنی و ناخودآگاهی که مشتریان از زمان آشنایی با برند و محصول تا هنگام پرداخت وجه طی می کنند، سفر مشتری نامیده می شود.واضح است که پیروز در بازار رقابت برندی خواهد بود که برای سفر مشتری، مسیر همواری آماده کرده باشد.

نقشه سفر مشتری به طور دقیق نحوه آشنایی مشتری با برند و هدف مشتری از انتخاب برند را مورد بحث قرار می دهد. نقشه مشتری این امکان را به مدیران می دهد که به تحلیل مسیر حرکت مشتری از مرحله آشنایی به قیف فروش بپردازند. همچنین آن ها می توانند به دنبال راهکارهایی باشند تا امکانات و تبلیغاتی فراهم آورند که شانس روبرو شدن مشتری ها با برند بیشتر شود.

نقشه سفر مشتری

ما در این مقاله سعی داریم تا در مورد سفر 5 مرحله ای مشتریان دیجیتالی صحبت کنیم.

آگاهی،اعلام حضور، تبدیل، نگهداری و وفادار سازی.

1-آگاهی

در این مرحله مشتری می کوشد تا با زیرو رو کردن سایت، پیج اینستاگرام و … به اطلاعات جامع و کاملی در مورد برند دست یابد. تمرکز مدیران در این مرحله باید بر روی آموزش مشتریان، بروز بودن و اطمینان خاطر دادن به آن ها باشد.

2-اعلام حضور

در این مرحله تمامی محتوای تولید شده باید حاوی این پیام باشند: ما نسبت به سایرین متمایز هستیم! بنابراین توصیه می شود گزارشاتی از محصولات موجود در بازار و مقایسه آن ها در اختیار مخاطبان بگذارید.

3-تبدیل

با رسیدن به مرحله تبدیل به این اطمینان خاطر می رسید که محصول یا خدمت شما درخواست اقدام از سوی مشتری را دارد. در این مرحله سرعت و ساده بودن فرایند خرید یاثبت سفارش مهم ترین عامل بوده که می توانید با ارائه تبلیغات متنوع و فراگیر جذابیت این مرحله را برای مشتری دوچندان کنید.

4-نگهداری

در بازار(سنتی و دیجیتال) همواره نگهداری مشتریان وفادار بهتر و ساده تر از جذب مشتریان جدید است.به این منظور می توانید خدمات متنوعی ارائه دهید برای مثال اگر محصول شما کالایی فیزیکی است بکوشید کیفیت محصول را همواره ارتقا داده و در سریع ترین زمان ممکن به دست مشتری برسانید.

رایکا برندینگ صفحه انتقال

 

5-وفاداری

 

نگهداری و وفادارسازی مشتری به معنای داشتن یك جریان دائمی از محتوای مفید است که به منظور حفظ ارتباط با مشتری تولید میشود. مشتریان گاهی نیازمند محتوای قابل انتشار از جانب برند محبوب خود هستند تا در بین اطرافیانشان انتشار دهند و در مورد آن صحبت کنند. مرحله حمایتی از مهمترین مراحلی است که طی آن مشتریان راضی می شوند که به صورت خودجوش و با رضایت کامل از برند حمایت کرده و به دیگران توصیه کنند.

بسیاری از مردم علاقه دارند تا تجربیات سایر دوستان و آشنایان خود در مورد یک برند را حداقل یک بار امتحان کنند. بعلاوه 70 درصد از مصرف کنندگان نظرات دیگر کاربران آنلاین را مورد اعتماد قرار می دهند. پس تولید محتوای مناسب نه تنها منجر به رضایت مشتریان میشود، بلکه دو دستاورد زیر را هم در پی دارد: 

اول اینکه جریان دائم از محتوای به روز، باعث حفظ مشتریان خواهد شد. 

دوم اینکه طراحی و تولید محتواهایی با قدرت انتشار بالا و رساندن آن به دست مشتریان وفادار، موجب توزیع هر چه بیشتر آن در میان افراد می شود. اگر برای تولید محتوا و بازاریابی نیاز به مشاوره دارید، با ما تماس بگیرید. رایکا برندینگ با تجربه 8 ساله خود این اطمینان را به شما می دهد که با تولید محتوای مناسب از کسب و کار شما حمایت می کند.

6-چرخه عمر مشتری

از مهمترین مباحث بازاریابی میتوان به چرخه عمر مشتری اشاره کرد. این رابطه همواره با چالش های زیادی روبرو بوده و شامل 6 مرحله مشتریان بالقوه، جدید، بالفعل، وفادار، منقضی شده و غیر فعال می باشد. مباحثی از قبیل نحوه رفتار با مشتری، حفظ و نگهداری مشتری و وفادار کردن مشتری نسبت به برند در این بخش بررسی می شوند. بدیهی است که در بازار های ملی و بین المللی برندی که بتواند مشتریان بالقوه و مشتریان جدید را جذب و برانگیخته کند به نحوی که به مشتریان بالفعل تبدیل شوند می تواند از سایر رقبا پیشی بگیرد.

مشتری در برند سازی

 در مرحله بعد از دستاورد های مهم در بازار رقابتی تبدیل مشتریان بالفعل به مشتریان وفادار است. مشتریان وفادار به صورت خودجوش و مرتب از سایت و پیج اینستاگرام شما بازدید کرده و تمایل به دریافت خدمات از برند شما دارند.در مرحله ای که مشتری ارتباط خود را با برند به نسبت کاهش دهد، چزخه وارد مرحله منقضی شده می شود. اگر مشتری منقضی شده حمایت و طرفداری از برند را زیر پا بگذارد و ارتباطش را با برند قطع کند به آن مشتری از دست رفته می گویند.

با بررسی برندهای پرقدرت جهانی متوجه می شوید که رمز موفقیت تمامی آن ها صرف وقت و هزینه برای تولید محتوا، تبلیغات و برندینگ است. ما در رایکا برندینگ با پشتوانه 6 ساله به شما اطمینان را می دهیم که این مسیر پر چالش را برای شما هموار می کنیم.
5/5

3 دیدگاه دربارهٔ «نقشه سفر مشتری؟ نحوه خرید مشتری؟»

  1. به نظر من الان انقد انلاین شاپ و فروشگاه ها زیاد شدن که واقعا سخته بخوای وجه تمایزتو به مشتری اثبات کنی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *