جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لوگو چیست؟ اصول طراحی لوگو؟

 

به نمادتصویری(گرافیکی) ملموسی که با استفاده از آن شرکت، سازمان و محصول شناسایی و معرفی می شود، لوگو می گویند. اگرچه راه های مختلفی برای ارتباط مخاطب با برند وجود دارد اما راحت ترین و اولین عنصر ارتباطی، لوگو است. گاهی از لوگو به عنوان یک سمبل برای توصیف عملکردهای یک سازمان یاد می شود، اما در حقیقت این نماد متمایز کننده محصولات و خدمات برندهای مختلف بوده و ارزش های یک سازمان را در بر می گیرد.

 به وفور دیده شده که در اصطلاحات و مکالمات روزمره برند و لوگو به اشتباه جای هم به کار می روند. لوگو جزئی از برند است که هویت برند را به صورت نمایش تصویری نشان داده و از این طریق با ذهن مخاطب ارتباط می گیرد. اگرچه لوگو هویت یک برند را می سازد، اما پس از گذشت زمان نیاز به بازطراحی دارد، زیرا لازم است در راستای محیط پویا بوده و با گذشت زمان توسعه پیدا کند.آمارهای  جهانی نشان داده که هرساله از هر پنجاه شرکت، حداقل یک شرکت هزینه های قابل توجهی را متحمل می شود تا لوگوی خود را باز طراحی کند.

 جالب است بدانید در دنیا شرکت ها و ارگان هایی هستند که علیرغم قدمتی برابر یک قرن، تاکنون پنج تا شش بار لوگوی خود را مجدد طراحی کرده اند. امروزه علاوه بر بازار داخلی،  اهمیت داشتن لوگوی مناسب در بازارهای بین المللی روز به روز بیشتر می شود، زیرا لوگو برای سهام داران ارزش افزوده به ارمغان آورده و می تواند ارزش های استراتژیک شرکت را به مخاطبان خارجی منتقل کند. 

به همین علت است که سازمان های قدرتمند جهانی بخشی از سرمایه خود را در جهت توسعه نماد تجاری صرف می کنند، زیرا صرف هزینه برای تبلیغات و نشان تجاری جزئی از یک کسب و کار بوده و لازمه دیده شدن، جذب مشتریان و مخاطبان هدف است.

انواع لوگو

 اگر به لوگوهای قدرتمند دقت کنید، متوجه می شوید که لوگو می تواند صرفا یک تصویر (مانند لوگوی سیب گاز زده، شرکت اپل)، یک متن(لوگوی شرکت گوگل) و یا ترکیبی از تصویر و متن( لوگوی شرکت دوریتوس)  باشد.

طراحی لوگو

در اصول طراحی لوگو توصیه می شود:

  • طرح انتخابی متناسب با ارزش های شرکت بوده و به خوبی هویت یک برند را مشخص کند. شاید با خواندن این گزاره یاد شرکت های بزرگی مانند نایک یا اپل بیفتید و با خود بگویید که لوگوی این شرکت ها تناسبی با حوزه فعالیتشان ندارد. اما باید دقت کنید که محبوبیت شرکت نایک و اپل در طی زمان و پس از فراز و نشیب های بسیار حاصل شده و اصل رعایت تناسب بین لوگو و حیطه کاری ریسک عدم محبوبیت را کاهش می دهد.
  • حتی الامکان ساده و به دور از طرح های پیچیده طراحی شود تا مخاطب براحتی بتواند آن را به ذهن بسپارد.
  • لوگو باید خاص و منحصر به فرد بوده و حاصل از ادغام چندین لوگو با یکدیگر نباشد چرا که هویت برند در بازار های داخلی و بین المللی با شکست روبرو می شود.
  • انتخاب بهترین رنگ برای لوگو از جمله مواردیست که در پذیرش و محبوبیت برند شما تاثیر بسزایی دارد. در ادامه به سوالاتی از قبیل چرا انتخاب رنگ مناسب در طراحی لوگو اهمیت دارد؟ آیا انتخاب رنگ لوگو براساس سلیقه است؟ در طراحی لوگو کدام رنگ ها بیشتر استفاده می شوند؟ رنگ های گرم؟ سرد و یا خنثی؟ پاسخ می دهیم.

رنگ و تاثیر آن بر روان ما

رنگ ها می توانند احساسات و رفتار ما را برانگیخته کنند. به همین دلیل است که طراح باید بیشترین حساسیت را در انتخاب رنگ به خرج دهد تا به خوبی اهداف و هویت برند به مخاطب القا شود. همانطور که می دانید رنگ سبز، قرمز و آبی سه رنگ اصلی هستند که سایر رنگ ها از ترکیب نسبت های مختلفی از رنگ های اصلی حاصل می شوند. به طور کلی رنگ ها را به سه گروه گرم، سرد و خنثی طبقه بندی می کنند:

رنگ های گرم

رنگ گرم به رنگی گفته می شود که هیجان و شور زیادی را به مخاطب القا کرده و منجر به تحریک ترشح هورمون آدرنالین می شود. از این دسته می توان به رنگ قرمز، نارنجی، زرد و یا ترکیب این سه اشاره کرد. معمولا گرافیست ها از ترکیب رنگ های گرم و خنثی(در ادامه توضیح می دهیم) در طراحی لوگو استفاده می کنند. در زیر دو لوگو از شرکت های معروف را می بینید که در طراحی آن ها از رنگ قرمز استفاده شده است.

رنگ سرد

به رنگ هایی که یادآور طبیعت، آسمان و دریا هستند رنگ سرد می گویند. از این دسته می توان به رنگ های آبی، سبز، بنفش و نیلی اشاره کرد. گرافیست از این رنگ ها برای طراحی لوگوی شرکت های صنعتی، سازمان های وابسته به تکنولوژی و شرکت های اجتماعی استفاده می کند. در طراحی لوگوی شرکت های وایبر، فیسبوک، توییتر و یاهو از رنگ های سرد استفاده شده است.

رنگ خنثی

شیری، کرمی، طوسی، نقره ای و قهوه ای از رنگ های خنثی هستند. از این رنگ ها معمولا در پس زمینه بنرها و پوستر ها استفاده می شود. ترکیب رنگ گرم یا سرد با رنگ خنثی جذابیت لوگو را دو چندان می کند.

اگر با خواندن مقاله سوالاتی از قبیل چگونه می توانم لوگوی مناسب برای کسب و کار خود طراحی کنم؟ چه لوگویی بیشتر در ذهن مخاطب می ماند؟ بر چه اساسی رنگ و نوع لوگو را تعیین کنم؟ لوگوی ترکیبی بهتر است یا لوگوتایپ؟و…ذهنتان را به خود مشغول کرده می توانید از مشاور طراحی لوگوی رایکا برندینگ کمک بگیرید.
خبر خوش اینکه تمامی خدمات مشاوره طراحی لوگو رایگانه!
 
5/5

3 دیدگاه دربارهٔ «طراحی لوگو-اصول طراحی لوگو؟»

    1. هزینه طراحی لوگو وابسته به عواملیه که میتونه متغیر باشه . برای اطلاع از قیمت میتونید از بخش تماس با ما در تلگرام به ما پیام بدید تا اعلام هزینه کنیم خدمت شما

  1. من قبلا جایی لوگو سفارش دادم ولی هر بار که اصلاح میکردن به هزینه لوگو اضافه میشد! میخواستم ببینم واقعا اینجوریه ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *