جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نکات مهم در طراحی بسته بندی یک محصول چیست؟

طراحی بسته بندی محصولات اهمیت بسزایی دارد زیرا اولین تعامل مشتری با محصول را شکل می‌دهد. بسته بندی مناسب، علاوه بر حفاظت از محصول، هویت برند را نشان می‌دهد و اعتبار و اعتماد مشتری را تقویت می‌کند. طراحی جذاب بسته بندی، توانایی جلب توجه مشتریان را دارد و می‌تواند تصمیمات خرید آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، یک بسته بندی زیبا و عملکردی، از موثرترین عوامل در ساخت و تقویت ارتباط مثبت بین برند و مشتری است. در این بخش از سری مطالب مقالات رایکا برندینگ می‌خواهیم در مورد این موضوع مهم صحبت کنیم…

فهرست مطالب

ورود-به-رایکا-برندینگ

بسته بندی محصول چیست ؟

به پوششی که سلامت کالای محتوای خود را پس از تولید و در مراحل انبارداري، حمل و نقل، توزیع تا فروش و مصرف نهایی حفظ می کند، بسته بندی می گویند. بسته بندی ها معمولا به عنوان رابط بین تولید کننده و خریدار هستند، زیرا پیام و اهداف تولید کننده را با زبان مخصوص به مشتری منتقل می کنند به گونه ای که به یکی از مهم ترین قسمت های برند سازی و مارکتینگ تبدیل شده است.
 

تاریخچه بسته بندی

براساس مطالعات باستانشناسی، تاریخچه بسته بندی به حدود هشت قرن قبل از میلاد مسیح بر می گردد.در آن زمان انسان برای بسته بندی کالا و محصولات از ظروف گلی و پارچه ها استفاده می کرد. قدمت اولین بطری ها به 1550 سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد.

چینی ها 200 سال قبل از میلاد مسیح از پوست درخت توت کاغذ ساختند، در همان زمان در یونان و رم باستان استفاده از بشکه های چوبی و بطری برای حمل و نقل و بسته بندی عطرها استفاده می شد. حدودا سه قرن پس از کشف آهن و قلع اندود، برچسب و بافت ساک های کنفی رایج شد. احتمالا از قرن هجده میلادی بود که در اروپا از شیشه به عنوان  بسته بندی استفاده شد.

اروپاییان برای بسته بندی کمپوت و کنسرو ابتدا از شیشه و سپس از قوطی های فلزی استفاده کردند. اوایل قرن 19 میلادی بود که کارتن ها و جعبه های کاغذی به بازار آمدند و به مرور با توسعه صنعت پلاستیک استفاده از این پلی مر به عنوان بسته بندی مناسب برای برخی محصولات توصیه شد.

طراحی بسته بندی

طراحان گرافیک برای طراحی بسته بندی ها از ابزارهایی چون رنگ، نوشته، تصاویر و… استفاده می کنند. این ابزار و عناصر پیام هایی به مخاطب ارسال می کنند و او در نهایت با تجزیه و تحلیل این پیام هاست که تصمیم می گیرد محصول را انتخاب کند یا خیر. امروزه معمولا بسته ها مخاطب عام و همگانی ندارند، برای مثال مخاطب یک شیر بدون لاکتوز با مخاطب شیر پرچرب متفاوت است. بنابراین طراح باید دقت کند که جذب هرکدام از این مخاطبان فضای بصری و دقت لازم خود را می طلبد.

حتما شما هم سوالاتی از قبیل: در طراحی بسته بندی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ چگونه یک بسته بندی زیبا و جذاب طراحی کنیم؟ انواع بسته بندی ها کدام اند و چه تفاوتی با هم دارند؟ آیا برای هر محصول باید یک بسته بندی خاص طراحی کنیم؟ در سر دارید… شرکت های بزرگ ملی و بین المللی مسئولیت طراحی بسته بندی را بر عهده شرکت های تبلیغاتی و طراحی می گذارند.

ما در استودیو رایکا گرافیک با بیش از8 سال تجربه بر آنیم تا بهترین بسته بندی را برای شما طراحی کنیم! برای مشاوره رایگان در خصوص طراحی بسته بندی با ما تماس بگیرید.

قبل از طراحی بسته بندی به چه نکاتی دقت می شود؟

توجه به تمایل خریداران در کنار تحقیقات و تحلیل های بازاریابی(محصولات مشابه در بازار و…) بر استراتژی های به کار گرفته شده در طراحی بسته بندی اثر دارد. بهترین بسته بندی ها توسط طراحان گرافیکی طراحی می شوند که در کنار زیبایی شناسی و استفاده صحیح از ابزار علم به وضعیت بازار و رقبا توجه دارند.

به طور کلی لازم است که طراح گرافیک ذهنیتی کامل و جامع در مورد محصول، وجه تمایز محصول نسبت به سایر محصولات موجود در بازار، رقبا، مخاطب هدف و… داشته باشد تا بتواند بسته بندی مطابق با نیاز تولید کننده و مور پسند مشتری طراحی کند. اطلاعات مورد نیاز قبل از طراحی بسته بندی را می توان به چهار گروه زیر تقسیم کرد:

  • ویژگی های محصول تولیدی چیست؟ آیا به بسته بندی خاصی نیاز دارد؟
  • تولید کننده چه توقعی از بسته بندی دارد؟
  • بازار محصول در کوتاه مدت و بلند مدت چگونه است؟ چه اطلاعاتی از رقبا در دسترس است؟
  • خریداران و مشتریان محصول چه گروهی هستند؟ آیا محصول برای کودکان و نوجوانان تولید می شود؟ چه گروه سنی از خریداران عمده محصول هستند؟

در ادامه به طور مفصل به بررسی این موارد می پردازیم.

  • ویژگی های محصول تولیدی

در این بخش طراح گرافیک سوالاتی از قبیل “ویژگی انحصاری محصول شما چیست؟محصول شما چه سودی برای مصرف کننده دارد؟ ماهیت محصولتان چیست؟ انگیزه اصلی مصرف کننده از خرید محصول شما چیست؟ اندازه و حجم محصول در هر بسته چقدر است؟ نوع باز شدن و بسته شدن بسته چگونه است، چوب پنبه، پیچاندنی، کشیدنی، نی، قیچی؟

آیا کالای تولیدی محصول جدید شرکت است یا صرفا هدف  تغییر بسته بندی قبلی است؟ اگر هدف طراحی مجدد بسته بندی است، ایرادات بسته بندی قبلی چه بوده است؟ چه ارتفاع و ابعادی برای بسته بندی در نظر دارید؟ روش های حمل و نقل محصول چگونه است؟” را از سفارش دهنده می پرسد.

پاسخ درست و جامع به این سوالات کمک می کند تا طراح بتواند به بهترین شکل ممکن بسته بندی را طراحی کندو گاها ممکن است که محصول تولیدی تفاوتی خاص با محصولات موجود در بازار نداشته باشد، در این صورت طراح می کوشد تا با بسته بندی متفاوت تری محصول را به مشتری معرفی کند.

 

  • هدف سفارش دهنده

تیم طراحی هرگز نمی تواند به صورت مستقل و بدون نظر سفارش دهنده عمل کند. بنابراین لازم است تا اطلاعاتی در خصوص روند تولید و هدف سفارش دهنده داشته باشد. البته این گفته به این معنی نیست که سفارش دهنده می تواند به صورت مستقل و صرفا براساس سلیقه خود بسته بندی طراحی کند، زیرا تنها طراح پرافیک است که به خوبی به علم ارتباط بصری تسلط دارد. هرچه رابطه بین طراح و سفارش دهنده بهتر باشد امکان تکمیل و خلق بسته های منحصر به فرد بیشتر می شود.

طراح ممکن است در این مسیر چندین سوال از سفارش دهنده بپرسد این سوالات می توانند شامل “این شرکت به چه منظوری تاسیس شده است؟ خدمات شما چیست؟ اهداف مجموعه شما چیست؟ چه چشم انداز، رویا و آرزویی برای شرکت خود دارید؟ چه کلمه ای میتواند شرکت و اهداف شما را به خوبی توصیف کند؟چه مدت زمان برای طراحی بسته بندی در نظر گرفته اید؟ ایا تیم طراحی با محدودیت زمانی روبرو است؟” باشد.

 

  • اطلاعات مربوط به بازار و رقبا

یکی از عواملی که می تواند در طراحی یک بسته بندی خلاق به طراح کمک کند، آگاهی از محصولات مشابه موجود در بازار و شرکت های تولید کننده است. البته این آگاهی به این معنی نیست که طراح سعی در تقلید از سایرین داشته باشد.

طراح حرفه ای می تواند نقاط ضعف، قوت و سلیقه جامعه هدف را بررسی کند و اینگونه از تکرار اشتباهات سایرین جلوگیری به عمل آمده و جایگاه محصول فعلی به خوبی مشخص می شود. سوالاتی که می تواند به طراح کمک کند تا بسته بندی متمایزی طراحی کند شامل موارد زیر هستند:

“چرا مشتری محصول شما را ترجیح می دهد؟ وجه تمایز محصول شما با رقبا در چیست؟ رقبای شما چه کسانی بوده و چه محصولی تولید می کنند؟ حداکثر تولید شما چه مقدار است؟ آیا برند و کسب و کار شما نوپاست؟ بازاریابی محصول شما چگونه است؟ چه عواملی می تواند بر روی بازار فروش محصول شما اثر بگذارد؟ از نقاط ضعف و قدرت رقبای خود مطلع هستید؟”

  • مخاطبان و مشتریان شما

گروه سنی، تحصیلات و سطح زندگی می توانند بر شکل گیری علایق و سلایق افراد موثر باشند. طرحی که یک جوان بیست و پنج ساله را به خود جذب می کند مسلما با طرحی که یک فرد مسن به آن علاقه دارد متفاوت است. ساختار بسته، رنگ و حتی نوع نوشتار یک بسته بندی ممکن است مورد پسند همه گروه های سنی و اقشار جامعه نباشد.

هرچه طراح بتواند هدف گیری مشتریان را بهتر انجام دهد، بسته بندی جذاب تر و مطلوب تری طراحی شده که می تواند بر روند بازاریابی و فروش تاثیر بسزایی داشته باشد. البته لزوم این امر این است که طراح با جامعه مصرف کننده به خوبی آشنا بوده و بتواند به سوالاتی از قبیل”گروه سنی مصرف کننده چه کسانی هستند؟ آیا مخاطبین این محصول را جنس خاصی( مذکر یا مونث) تشکیل می دهد؟ محصول کجا توزیع می گردد؟ پاسخ دهد.

ذکر این نکته ضروری است که گاها مصرف کننده و خریدار یک نفر نیستند. برای مثال مصرف کننده یک بسته چیپس نمکی کودک و خریدار مادر او است. بنابراین بسته بندی باید به قدر کافی جذاب باشد تا کودک برانگیخته شود و از طرفی باید آنقدر متقاعد کننده باشد که مادر(خریدار) برای آن هزینه کند. واضح است که در مورد چنین محصولاتی طراح باید نسبت به هر دو گروه مصرف کننده و خریدار اطلاعات کافی داشته باشد.

برای اینکه با خصوصیات یک طراحی خوب آشنا شوید با ما همراه باشید.

خصوصیات طراحی

  • شخصیت برند و طرح

شخصیت برند و طرح می تواند فانتزی، جدی، شوخ طبعانه، مطابق مد، تهاجمی، سنتی و …باشد.

  • سبک طرح

سبک طرح می تواند ساده، پیچیده، واقع گرایانه، فرهنگی، استعاری، داستانی، انتزاعی و… باشد.

  • تکنیک انتخابی

تکنیک اجرا شده می تواند عکاسی، شخصیت سازی شده، تصویرسازی و تایپوگرافی باشد.

  • علائم طرح

در بسیاری از بسته بندی ها وجود بارکدها، جداول تغذیه ای، آرم های بازیافت و…الزامی است.

  • موارد اضافی

طرح می تواند علاوه بر رعایت اطلاعات لازم برای بسته بندی، شامل اطلاعات مفید، پیام های انسان دوستانه، مسابقه و… باشد.

 

چاپ

اگرچه جذابیت یک طرح بر روی صفحه رایانه بسیار حائز اهمیت است اما نکته مهم این است که آیا این طرح پس از چاپ نیز به همین صورت زیبا و گیرا مجسم می شود یا خیر!

هر چقدر تسلط و آگاهی طراح نسبت به نوع چاپ، سطح چاپ شونده، محدودیت ها و امکانات چاپ بیشتر باشد، بسته بندی بهتری طراحی می شود. لازم است که طراح به طور کامل نسبت به موارد زیر مطلع باشد:

  • نوع چاپ

سیلک،اسپری ارگانیک، فلکسو گرافی،افست و افست خشک، روتوگراوور،اسپری سرامیک، سند بلاست و…

  • سطح چاپ شونده

کاغذ دو لایه روکش دار یا بدون روکش، الومینیوم یا سایر فلزات،شیشه، کاغذ،OPP،Bopp و…

  • محدودیت ها و امکانات چاپ

خطوط، تصاویر، ترام، ابعاد بارکد و جداول، رنگ، ابعاد نوشته و…

  • تعداد رنگ های به کار برده شده
  • نوع مرکب دستگاه

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص طراحی بسته بندی با ما در تماس باشید. رایکا برندینگ با تجربه درخشان در خصوص طراحی بسته بندی و همکاری با شرکت های ملی و بین المللی در کنار شماست…

2 دیدگاه دربارهٔ «نکات مهم در طراحی بسته بندی محصول»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *