جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گوریلا مارکتینگ(بازاریابی چریکی) چیست؟

گوریلا مارکتینگ یک استراتژی بازاریابی خلاقانه است که با استفاده از تبلیغات و رویدادهای خنده‌دار و جذاب، به هدف جلب توجه و افزایش شناخت برند و یا رسیدن به هدف مورد نظر ( مثلا فروش بیشتر) می‌پردازد. این رویکرد به منظور ساختن تبلیغاتی جذاب و ویروسی بهره می‌برد و با ابتکارات غیرمعمول، به برند یک جایگاه ویژه در ذهن مخاطبان می‌بخشد. اما گوریلا مارکتینگ چیست و چه کار بردی دارد و یا ایده های گوریلا مارکتینگ نوین چیست؟ در این بخش از سری مطالب مقالات رایکا برندینگ می‌خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم.

 

استودیو رایکا گرافیک

Raika Graphic Studio
ورود به صفحه

فهرست مطالب

ورود-به-رایکا-برندینگ

یک بنر تبلیغاتی خوش رنگ‌ولعاب در شلوغ‌ترین نقطهٔ شهر یا یک مجسمهٔ غول‌پیکر وسط یک پارک؟

احتمالاً شما هم موافقید که مجسمه‌ای در قدوقوارهٔ گوریل انگوری هر کسی را غافل‌گیر می‌کند. اینجاست که ردپای استراتژی گوریلا مارکتینگ (بازاریابی چریکی) دیده می‌شود؛ جایی که برند سعی می‌کند با روشی نامتعارف، توجه مخاطبان را جلب و آن‌ها را درگیر کند.

همان چیزی که در این مقاله قرار است از آن حرف بزنیم؛ از خوبی‌ها و بدی‌ها گرفته تا تأثیرات عجیبی که احتمالاً روی افراد خواهد داشت.

گوریلا مارکتینگ چیست؟

گوریلا مارکتینگ( بازاریابی چریکی) ، بازاریابی پارتیزانی یا گوریلا مارکتینگ (Guerrilla marketing) همه به یک مفهوم هستند و یک نوع استراتژی تبلیغاتی محسوب می شود که بر روی تاکتیک های نامتعارف و کم هزینه بازاریابی تمرکز دارد که منجر به حصول بیشترین و بهترین نتیجه ممکن می شود.

واژه­ ی بازاریابی چریکی Guerrilla marketing، الهام گرفته از جنگ های چریکی و پارتیزانی است، که به صورت جنگ های نامنظم و مبتنی بر تاکتیک های استراتژیک کوچک است که توسط افراد غیر نظامی مسلح انجام می شود. بسیاری از این تاکتیک ها شامل مخفی گاه و پناهگاه هایی که سربازان در آن مخفی می شوند، عملیات تخریبی، حمله ی ناگهانی و المان های سورپرایز کننده می شود. دقیقاً مانند جنگ های پارتیزانی، بازاریابی چریکی هم از همین نوع تاکتیک ها در صنعت بازاریابی بهره می برد.

این سبک از تبلیغات تا حد زیادی بر استراتژی های نامتعارف بازاریابی، انرژی بالا و قوه ی تخیل تکیه دارد. گوریلا مارکتینگ، در مورد جذب مشتری از طریق سورپرایز کردن آنها، ایجاد اثرگذاری ماندگار و فراموش نشدنی و خلق موضوعی است که منجر به ایجاد حواشی بسیار زیادی در رسانه شود. حرف اصلی گوریلا مارکتینگ آن است که در مقایسه با شیوه های سنتی تبلیغات و بازاریابی تاثیرگذاری بیشتری بر روی مشتریان خود داشته باشید. به همین دلیل اکثر کمپین های گوریلا مارکتینگ( بازاریابی چریکی) با هدف درگیر کردن مشتریان در سطوح شخصی و به یادماندنی شکل می گیرد.

بازاریابی چریکی اغلب برای کسب و کارهای کوچکی که نیاز به مخاطبان زیاد دارند، و نمی خواهند از بانک وام بگیرند، استراتژی ایده عالی است. و همچنین کمپانی های بزرگی که به دنبال کمپین هایی هستند که مداوم در رسانه ی جمعی منتشر شده و منشا تعریف و تمجید از برند شود، نیز از گوریلا مارکتینگ( بازاریابی چریکی) استفاده می کنند. اشخاص حتی از این سبک بازاریابی برای یافتن شغل یا سفارش های بیشتر استفاده می کنند.

استفاده از روش‌های چریکی در دنیای مارکتینگ چگونه انجام‌پذیر است؟

در دنیای مارکتینگ تکنیک‌های گوریلا مارکتینگ باید همیشه با چاشنی غافلگیری و سورپرایز همراه باشند. روشی که استفاده می‌کنید باید نامتعارف باشد تا بتوانید توجه افراد را در حین اینکه در حال رسیدگی به کارهای روزمره خود هستند، جلب کنید.

ایده کلی در مورد گوریلا مارکتینگ در سال ۱۹۸۴ میلادی و توسط آقای جِی کانراد لوینسون، نویسنده کتاب‌ بازاریابی چریکی شکل گرفت. البته بدون شک در آن زمان مارکتینگ به صورتی کاملاً متفاوت نسبت به چیزی که امروزه می‌شناسیم بوده و دنیای دیجیتال آن را کاملاً دستخوش تغییر کرده است.

لوینسون به عنوان معاون ارشد J. Walter Thompson و مدیر خلاقیت و عضو هیئت مدیره Leo Burnett در کتابش روش‌های منحصربه‌فردی را برای مقابله با اشکال سنتی تبلیغات ارائه می‌دهد. او می‌گوید:

در آن زمان، استفاده از رادیو، تلویزیون و چاپ در حال افزایش بود؛ اما مصرف‌کنندگان خسته به نظر می‌رسیدند. بنابراین لوینسون پیشنهاد می‌کند که تبلیغات چریکی شما باید تکان‌دهنده، منحصربه‌فرد و هوشمندانه باشد و  این موضوع نیاز به ایجاد سر‌وصدای زیادی دارد.

پس از آن، مشاغل کوچک شروع به تغییر طرز تفکر خود کردند و با روشی کاملاً جدید به بازاریابی چریکی نزدیک شدند و همچنان مفهوم بازاریابی چریکی در حال رشد است.

مایکل برنر در مقاله “محتوای گوریلا” به خوبی این شیوه از بازاریابی را خلاصه نموده و آن را به نوعی بازگویی محتوایی که هم اکنون در اختیار دارید عنوان کرده است. مانند برداشتن بخش‌های خاصی از یک گزارش و گسترش هر یک از آن‌ها در یک پست از وبلاگ. این کار بیشتر از هر چیزی به زمان احتیاج دارد و از این رو یک نوع سرمایه‌گذاری زمانی بوده تا یک سرمایه گذاری مالی.

انواع گوریلا مارکتینگ( بازاریابی چریکی) کدام‌اند؟

گوریلا مارکتینگ( بازاریابی چریکی) فقط این نیست که در پارک روی یک نیمکت به شکل شکلات بنشینید یا بالن‌هایی با اسم یک برند را در آسمان ببینید.

این روش تبلیغاتی انواع مختلفی دارد که بسته به شرایط محیطی، هویت برند، شخصیت مخاطبین، وضعیت رقابت، میزان بودجه و بسیاری از این عوامل در دسته‌بندی‌های مختلف قرار می‌گیرند.
در ادامه، ۴ نوع رایج را معرفی می‌کنیم. (سایر موارد هم زیرمجموعهٔ این ۴ مورد به حساب می‌آیند.)

۱. گوریلا مارکتینگ( بازاریابی چریکی) محیطی

شاید محبوب‌ترین شکل گوریلا مارکتینگ، شکل محیطی آن (Ambient) باشد. تعریف سادهٔ آن:

یک المان یا تصویر جذاب را در مکان و زمانی که افراد انتظار دیدن آن را ندارند، بگذاریم یا اتفاقی جالب را رقم بزنیم!

این اتفاق باید تکان‌دهنده، غافل‌گیرکننده و خلاقانه باشد تا نظر افراد آن محیط را به‌شکل ویژه‌ای جلب کند. این نوع از تبلیغ شامل خارجی و داخلی است که تفاوت‌هایی با هم دارند.

گوریلا مارکتینگ( بازاریابی چریکی) در فضای باز، در مناطق شهری و شلوغ انجام می‌شود. به‌ این شکل که چیزی مثل یک مجسمه، یک ماکت بزرگ از یک شئ که اندازۀ واقعی آن کوچک است یا یک المان شهری را در پارک یا خیابان نصب می‌کنند.

این نمونه را ببینید. برند کیت‌کت نیمکت‌هایی شبیه چوب آب‌نبات را به‌جای نیمکت‌های عادی شهری گذاشته است.

همین نوع از بازاریابی در فضاهای داخلی مانند ایستگاه مترو، محیط دانشگاه‌ها و… هم انجام می‌شود. این کمپین‌ها در فضای داخلی توجه عمومی را به خود جلب کرده و سعی می‌کند در ذهن و یاد مخاطب بماند و او را درگیر کند.

۲. کمین‌کردن

کمین کردن (Ambush) برای انجام تبلیغ پارتیزانی روشی پرریسک است که در آن یک برند، در رویداد دیگری که با حمایت برند دیگری در حال برگزاری‌ است، با ایجاد یک خلل و وقفه، توجه مخاطبان آن رویداد را به خود جلب می‌کند.

در واقع، یک برند (حتی اگر رقیب شما باشد) طرح داده، برنامه ریخته، هزینه کرده و رویدادی برگزار کرده است. حالا شما بدون اجازۀ او وارد عمل می‌شوید و به شکل‌های خلاقانه‌ای، کار خودتان را تبلیغ می‌کنید. با این غافل‌گیری، به احتمال زیاد در ذهن مخاطب می‌مانید.

البته راجع‌ به قانونی یا اخلاقی‌بودن این نوع تبلیغ بین علما اختلافاتی وجود دارد!

مثلاً تصور کنید کوکاکولا حامی یک مسابقۀ ورزشی است. حالا پپسی تصمیم می‌گیرد به نفرات چهارم تا ششم مسابقه جایزه بدهد؛ به همین عجیبی!

یکی از جنجالی ترین های کمین کردن در مارکتینگ را شرکت رنگ و لوازم ساختمانی رونا کانادا انجام داده که در واقع در کار بازیافت رنگ نیز فعالیت می کند . در سال 2012 شرکت اپل از آیپد های سری جدید خودش رو نمایی کرد که طراحی تبلیغات به گونه ای بوده که روی رنگ های جذاب محصول فوکوس کرده به گونه ای که این رنگ های جذاب رو با چکیده شدن رنگ از آیپد به نمایش گذاشت.

شرکت رونا در اقدامی خلاقانه با گذاشتن سطل جمع آوری رنگ در زیر بیلبورد و شعار “ما باقیمانده رنگ را جمع آوری می کنیم” توانست نظرات زیادی رو به خودش جلب کنه و همچنین باعث شد این شرکت بتونه خودشو از خطر ورشکستگی نجات بده …

در سال 2013 پپسی به مناسبت هالووین پوستری را متشر کرد که یک قوطی نوشابه پپسی شنلی از کوکاکولا به تن داردو نوشته “هالووین ترسناکی رو براتون آرزو میکنیم ” 

شرکت کوکاکولا در جواب این عکس همان پوستر را با نوشته “همه میخوان قهرمان باشند” منتشر کرد که تونست نظرات زیادی رو جلب کنه 

البته این سبک تبلیغات و کل کل های تبلیغاتی در دو شرکت رقیب از جمله بنز و بی ام و و یا فورد و داج نیز خیلی داغ است.

۳. تعاملی

در روش تعاملی یا تجربی (Experiential)، موقعیتی به‌یادماندنی را برای مخاطب هدف ایجاد می‌کنید تا با چیزی که نماد برند شماست ارتباط برقرار کند.

هدف این کمپین‌ها ایجاد یک پیوند نزدیک بین شرکت شما و مشتریان احتمالی‌تان است.

یکی از تاکتیک‌ها برگزاری یک رویداد یا نمایشگاه یا حمایت مالی از آن است. البته در انجام این کار، خطر بی‌مزگی برند شما را تهدید می‌کند؛ پس باید مراقب باشید با انجام کارهای خلاقانه، یک حامی مالی خشک‌و‌خالی نباشید.

در این نوع تبلیغ، دستتان برای هرگونه نوآوری‌ باز است. تفاوت اساسی این نوع با سایر روش‌ها، در تعاملی است که افراد با تبلیغ دارند.

 

هدف این کمپین‌ها ایجاد یک پیوند نزدیک بین شرکت شما و مشتریان احتمالی‌تان است.

۴. مخفیانه و پنهانی

روش مخفیانه (Undercover) یکی دیگر از انواع بازاریابی چریکی است که در آن آگاهی از برند برای مصرف‌کننده به روشی پنهان، غیرمنتظره و ظریف اتفاق می‌افتد. گاهی حتی مصرف‌کنندگان متوجه نمی‌شوند که با یک ترفند بازاریابی طرف‌اند.

عکس زیر را ببینید! دیدن مسواک شبیه‌سازی‌شده احتمالاً آخرین چیزی است که انتظار دارید هنگام خوردن بستنی ببینید!

 

نمونهٔ موفق دیگر هم کمپین سونی بود که از بازیگران خواست در سطح شهر پرسه بزنند و از مردم بخواهند که از آن‌ها عکس بگیرند. در اینجا بود که پای ویژگی‌ها و قابلیت‌های گوشی جدید بازیگران که از قضا سونی بود، به میان کشیده می‌شد.

مهم‌ترین مزایای استفاده از گوریلا مارکتینگ

استفاده از گوریلا مارکتینگ برخلاف روش‌های متداول بازاریابی به دلیل رازآلود بودن و داشتن روشی غافلگیر کننده، جذابیت بیشتری بین کارشناسان بازاریابی دارد.

از مهم‌ترین مزیت استفاده از روش گوریلا مارکتینگ( بازاریابی چریکی) کم هزینه بودن آن است، البته این امر مطلق نیست و به کمپانی برگزارکننده نیز باز می‌گردد، شما می‌توانید یک کمپین گوریلا مارکتینگ خیلی پر هزینه اجرا کنید اما در کل می‌توان با توجه به تاثیرگذاری بالای این روش، بگوییم هزینه این کار چندان زیاد نیست.

همچنین این سبک تبلیغات را می‌توان در بسیاری از کسب و کارها اعم از کوچک و بزرگ برای فروش بیشتر مورد استفاده قرار داد.

از آنجایی‌که استراتژی‌ها و تاکتیک‌های این نوع روش بازاریابی با خلاقیت و ابتکار اجرا می‌شود بنابراین تازگی و جدید بودن ایده‌ها بر مزایای این نوع تبلیغات فروش افزوده است.

اگر بخواهیم تیتروار برخی از مزایای این نوع بازاریابی را بگوییم می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • بازاریابی چریکی در مقایسه با سایر روش‌ها، کم هزینه است
  • تاثیر گوریلا مارکتینگ( بازاریابی چریکی) و ثبت آن در ذهن مخاطب، بسیار بالا است
  • به دلیل جذابیت و وجود عنصر غافلگیری این روش ثبات زیادی دارد
  • به دلیل ایده پردازی، یک کمپین گوریلا مارکتینگ، محتوای نو و جدیدی دارد
  • این مدل بازاریابی مشتری را غافل‌گیر کرده و او را با برند درگیر می‌کند

معایب گوریلا مارکتینگ

در نظر گرفتن احتمال شکست، مهم‌ترین نکته در بازاریابی چریکی است. هرچند این نوع بازاریابی می‌تواند تأثیر ماندگار و احساس خوبی در میان مخاطبان بر جا بگذارد؛ اما اگر به‌خوبی اجرا نشود، نتیجۀ معکوس خواهد داشت!

ضمن آنکه، ممکن است هر شرایط غیرقابل پیش‌بینی‌ای، برنامه‌هایتان را نقش بر آب کند. در این صورت، ممکن است هزینه یا سود خود را از دست بدهید.

به زبان ساده‌تر، هیچ تضمینی برای موفقیت این نوع بازاریابی وجود ندارد!

گاهی اوقات، احتمال اینکه کمپین به ترس مردم یا هر نوع آزار دیگر منجر شود، وجود دارد؛ این یعنی تأثیری کاملاً معکوس!

مثلاً در سال 2007 شرکت کارتون نتورک (Cartoon Network) با یک شکلک LED شبیه به یکی از شخصیت‌های نمایشی‌ جدید خود، آن را در سراسر بوستون تبلیغ کرد.

اما اتفاقی که انتظارش نداشت افتاد! مردم از آن شکلک ترسیدند و هیچ روی خوشی به آن نشان ندادند. علاوه‌ بر اینکه کمپین آن‌ها شکست خورد، پخش تلویزیونی ترنر هم دو میلیون دلار جریمه شد!

در روش‌ کمین‌کردن هم ممکن است با شکایت رقبا روبه‌رو شوید. همین شکایت هم باعث می‌شود در بهترین حالت، کمپین شما متوقف شود و در بدترین حالت، جریمه شوید. به طور کلی:

  • این نوع استراتژی بازاریابی برای جلب توجه مردم به زمان نیاز دارد.
  • اگر نام تجاری نتواند توجه کاربر را به خود جلب کند، همان کمپین می‌تواند آزاردهنده باشد.
  • هیچ تضمینی وجود ندارد که کمپین ویروسی شود یا خیر.
  • بعضی اوقات این کمپین می‌تواند برند تجاری شما را به سمت مشکلات حقوقی سوق دهد (بستگی به نوع اجرای کمپین مثلا محل قرارگیری دیوارنوشته‌ها)
  • اگر کمپین شما نتواند مخاطبان را جذب کند، این احتمال وجود دارد که افراد شروع به واکنش شدید و تحریم نام تجاری شما کنند.

ارتباط با احساسات مصرف‌کننده کلید اصلی بازاریابی چریکی است.

چگونه از بازاریابی چریکی در کسب و کار خود استفاده کنیم؟

بازاریابی یکی از اجزای اصلی هر کسب و کاری جهت معرفی کالا و خدمات اختصاصی هر برند است. بنابراین زمانی که بسیاری از شرکت‌ها بودجه کافی ندارند یا در آستانه ورشکستگی قرار دارند جهت حفظ مشتریان فعلی خود از روش بازاریابی چریکی استفاده می‌کنند. [البته این بدان معنی نیست که فقط شرکت‌های ورشکسته به سمت این نوع بازاریابی می‌روند.]

در این راستا کسب و کارها استفاده از کانال‌های رسانه‌ای مختلف یا شبکه‌های اجتماعی برای جلب نظر مخاطب خود از طریق انتشار عکس، فیلم، تولید محتوای متنی و غیره تلاش می‌کنند.

از طرفی دیگر، چون این مدل بازاریابی نیاز به انرژی بالا و قوه تخیل بسیاری قوی دارد باید توسط افراد دارای انگیزه اجرا شود تا هدف نهایی که تاثیر‌گذاری و جلب توجه مشتریان و مخاطبان است، محقق شود.

بر این اساس شرکت‌ها و تجارت‌های کوچک با بکارگیری گوریلا مارکتینگ توانسته‌اند پیشرفت خوبی را در معرفی خدمات و تولیدات خود به بازار هدف کسب کنند.

چک لیست گوریلا مارکتینگ

  1. اهداف خود را تعیین کنید.
  2. اصالت داشته باشید، بدین معنی که ایده‌های نو و خلاقانه مخصوص به برند خود را داشته باشید.
  3. ایده‌های خود را به صورت تعاملی و مشارکتی اجرا کنید.
  4. از منظر شهر و فرهنگ استفاده کنید.
  5. مکان‌های اجرای بازاریابی چریکی خود را از قبل بررسی کنید.
  6. اطمینان حاصل کنید که محتوای گوریلا مارکتینگ شما با هویت برندتان سازگار است.
  7. اطمینان حاصل کنید که مفهوم با موقعیت تجاری سازگار است.
  8. بازاریابی خود را با یک پیام تجاری ترکیب کنید.
  9. برای گوریلا مارکتینگ خود به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که عموم مردم را تشویق به تعامل و خوشحالشان کند.
  10. همه چیز را در رسانه‌های اجتماعی خود مستند و منتشر کنید.
  11. نتایج را اندازه گیری و میزان موفقیت خود را ارزیابی کنید.
  12. آیا ایدۀ شما از فضا یا فرهنگ محلی به‌شیوه‌ای محترمانه استفاده می‌کند؟
  13. آیا رهگذران می‌توانند در کمپین شما شرکت کنند؟ چگونه؟
  14. آیا قانونی است؟ آیا بحث‌برانگیز است؟
  15. آیا پتانسیل ویروسی‌شدن دارد؟

بررسی چند مثال بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ

1-بازاریابی پارتیزانی شرکت Lego؛ ساخت لِگوهای غول پیکر!

کمتر کسی است که Lego را نشناسد و در دوران کودکی با استفاده از این اسباب بازی انواع سازه‌ها را نساخته باشد. در واقع لِگو همان چیزی است که ما در بچگی به آن می‌گفتیم «خانه سازی!»

2- ایده کاملا خلاقانه گوریلا مارکتینگ محصول Frontline

بدون هیچ توضیحی تصویر زیر را نگاه کنید، فکر می‌کنید آن نقاط سیاه روی تصویر سگ، چیست؟ حشرات؟

در این تصویر نمونه‌ای از خلاقیت بسیار جالب محصول فرونت لاین را می‌بینید که با یک تصویر ساده و کم هزینه، چقدر موثر عمل کرده است.

Frontline یک ماده شیمیایی است تا سگ‌های خانگی را از شر کک و کنه رها کرده و بهداشت صاحبان آن‌ها نیز تامین شود. این برند در یک کار کاملا خلاقانه تصویر یک سگ را روی کف یک پاساژ کشیده و وقتی افراد در حال عبور و مرور از روی این عکس هستند، مانند حشراتی به چشم می‌آیند که این سگ را آزار می‌دهد.

در واقع افراد در لحظه‌ای که از روی تصویر عبور می‌کنند نمی‌دانند چه اتفاقی افتاده، اما زمانی که به طبقات بالاتر می‌روند متوجه موضوع می‌شوند. به همین سادگی برند frontline توانسته محصول خود را تبلیغ کند.

3-مک دونالد؛ سیب زمینی سرخ کرده یا خط عابر پیاده؟!

یکی از موفق‌ترین کمپین‌های گوریلا مارکتینگ متعلق به رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالد است که تقریبا در تمام دنیا تصاویر آن دیده شده و همیشه پای ثابت مثال برای بازاریابی چریکی بوده است.

به نظر شما این کار مک دونالد چقدر هزینه داشته و چقدر موثر بوده است؟

این برند هم مانند مستر کلین از خیابان و خط عابر پیاده استفاده کرده و همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، سیب زمینی سرخ کرده‌های مک دونالد، جای خطوط عابر را گرفته و افراد از روی آن رد می‌شوند.

این صحنه هم برای عابران پیاده و از ساختمان‌های بلند قابل مشاهده بوده و بسیار غافلگیرکننده و جذاب است.

4-بازاریابی چریکی کمپانی AXE؛ فرار مردان خوشبو از دست زنان!

کمپانی AXE یک برند معتبر هلندی-بریتانیایی است که در زمینه تولید لوازم بهداشتی آقایان فعالیت می‌کند، از افترشیو گرفته تا مام، خوشبوکننده، استیک صابونی، شامپو بدن و غیره.

استفاده بجا از تابلوهای راهنمایی توانسته یک تبلیغ خلاقانه در حوزه بازاریابی پارتیزانی ایجاد کند

این شرکت در تبلیغات بازاریابی چریکی خود از تابلوهای خروج که در متروها، ایستگاه‌های قطار، فرودگاه‌ها و غیره استفاده می‌شود بهره برده و راه خروج به مردان را نشان می‌دهد! مردانی که با استفاده از محصولات این شرکت بسیار خواستنی شده‌اند و همانگونه که در تصویر مشاهده می‌کنید تعدادی از دختران دارند یک مرد را دنبال می‌کنند!

این تبلیغ چریکی باعث می‌شود افراد در خسته کننده‌ترین تایم‌های روز خود با چیزی مواجه شوند که برایشان جالب بوده و ممکن است آن‌ها را به خنده بیاندازد و حتی آن را با دیگران به اشتراک بگذارند؛ لبخندی که همیشه در این مخاطبان به یادگار خواهد ماند.

5-گوریلا مارکتینگ برند Mr.Clean

قرار نیست یک کمپین گوریلا مارکتینگ همیشه در سایز خیلی بزرگ اجرا شود تا موفق باشد، برای درک این موضوع بیایید کاری که برند معتبر Mr.Clean انجام داده را با هم ببنیم:

تبلیغات گوریلا مارکتینگ- رایکا برندینگ

همانطور که می‌بینید با مقداری رنگ یک اثر بسیار جالب توجه از سوی کمپانی Mr.Clean پدید آمده است!

مستر کلین یک برند آمریکایی که پاک کننده چند منظوره تولید می‌کند، این کمپانی در تبلیغ خود یکی از خطوط عابر پیاده را با رنگ سفید و با لوگوی خود کاملا متمایز کرده است و می‌خواهد به مخاطب القا کند که قدرت پاکنندگی محصول این کمپانی آنقدر زیاد است که می‌تواند کف خیابان [که محل عبور ماشین‌ها است و طبیعتا باید کثیف باشد] را چگونه تمیز می‌کند

6-گوریلا مارکتینگ برند چیپس Doritos

شاید تعجب کرده باشید، آخه تبلیغات روی پله برقی؟ مگه میشه؟ مگه داریم؟ بله برند Doritos از این نوع تبلیغات چریکی برای افزایش دید خود استفاده کرد که بازدهی خیلی خوبی هم داشت.

6-گوریلا مارکتینگ فدکس

شرکت فدکس یکی از غول های دنیای پستی در اقدامی خلاقانه در این سری از تبلیغاتش در انتهای کامیون پستی خود تصویری نیمه از کامیون شرکت دی اچ ال رغیب سر سخت این کمپانی نصب کرده که با نوشته روی کامیون فدکس ( همیشه اول) کار را تمام میکند 

جالب بدونید شرکت فدکس تعداد ۶۷۰ فروند هواپیما پستی داره که در این زمینه از رقبای خودش بسیار پیش تر است

7-گوریلا مارکتینگ شرکت آب و فاضلاب

شرکت آب و فاضلاب ایران یک اقدام خلاقانه و طراحی لوگوی شرکت خود روی دیوار، کمبود آب را به مردم هشدار داده است. این کارتبلیغاتی خلاقانه که یک نمونه بازاریابی چریکی در ایران است که با هزینه بسیار کم توانست مفهوم جالبی را منتقل کند.

8-گوریلا مارکتینگ شرکت رونیکس

رونیکس هم از فضای عمومی استفاده کرده است و با این تبلیغ خلاقانه، قدرت دریل‌های خود را به نمایش می‌گذارد.

9-گوریلا مارکتینگ به شیوه بانک ملت

در نوروز سال ۹۸، در مرکز آوا سنتر از بلندگوهای نصب شده در این مرکز صدایی با این مضمون پخش شد:‌ «امسال سال اوج گرفتن است؛ اگر می‌خواهید اوج بگیرید سوار آسانسور شوید!» وقتی افراد سوار آسانسور می‌شدند، به طبقه بالای مرکزخرید می‌رفتند که در آن‌جا موسیقی زنده با موضوع اوج گرفتن ایران پخش می‌شد و مردم می‌توانستند مانند یک کنسرت از آن بهره بگیرند. این حرکت باعث شد تا بانک ملت محبوبیت زیادی در بین مردم بدست بیاورد  
5/5

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *