جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برندینگ چیست؟ و اهمیت آن در کسب و کار؟

 

به فعالیتی که در آن نماد یا تصویری از یک برند در ذهن و قلب مخاطب ثبت شود،برندینگ(branding) یا برندسازی می گویند. برند را اینگونه نیز تعریف می کنند: ادراکی که مخاطب، مصرف کننده یا مشتری پس از تجربه های بسیار از محصول یا خدمت ارائه شده در ذهن دارد.

 هدف از برندسازی ترغیب مشتری برای خرید و یا استفاده از خدمات است. نکته قابل توجه این است که مارک یا نشان تجاری که از آن به عنوان لوگو یاد می شود تنها یکی از اجزا برند است و صرفا هدف آن ایجاد هویت و سمبل برای برند بوده تا بر روی ادراک مشتریان اثر بگذارد. برندسازی حاصل تعامل دو بال ملموس و ناملموس است;1- بال ملموس همان عملکرد محصول(قیمت، شکل، اندازه و…) است و 2- بال ناملموس ارتباطات و بازاریابی را می گویند.

مدیر یک برند موظف است به خصوصیات ناملموس مانند ارزش محصول و تصویر برند بپردازد، زیرا در بازار کپی کردن از خصوصیات ناملموس دشوار تر از خصوصیات ملموس بوده و بعلاوه مشتری براساس خصوصیات ناملموس  است که به یک برند رغبت بیشتری پیدا می کند. تحقیقات نشان داده که در75 درصد موارد علت طرد شدن یک محصول توسط مشتری ارتباطی با عملکرد و کیفیت محصول نداشته و تنها به دلایل ناملموس این اتفاق رخ می دهد. وظیفه اصلی برند متحول کردن محصول است. به فرایندی که برند بتواند محصول یا خدمت را متحول کرده به نحوی که به چیزی بیش از محصول تبدیل شود، برندسازی می گویند.

اهمیت برندینگ برای سازمان ها

برندسازی یکی از استراتژی های بسیار اساسی و مهم که لزوم ورود به بازار و تمایز از سایر صنایع خدماتی و تولیدی است. امروزه شرکت ها، سازمان ها و ارگان ها می کوشند تا در کنار رقابت با سایر رقبا، ادراک ذهنی مخاطب و مشتری را با خود(محصول، برند و شرکت) همسو کنند.

با ورود یک محصول یا خدمت جدید به بازار، برندهای با سابقه تر و جا افتاده به ارائه رویکرد های نوین برای رقابت با محصول جدید نیازمند می شوند. زیرا در چنین شرایطی مشتری به مصرف محصول جدید رغبت بیشتری پیدا کرده و ممکن است محصول قدیمی حتی اگر باکیفیت تر هم باشد، فراموش شود.

تمامی برندهای جدیدی که تمایل دارند وارد بازار شوند، در یک خصوصیت مشترک هستند: احتمال شکست! براساس مطالعات، درصد شکست نام های تازه وارد به بازار بیش از 50 درصد است.به همین دلیل است که کارشناسان معتقدند از اولین گام های موثر در سازماندهی یک شرکت، تدوین برنامه مدون و جامع برای برندسازی است، به این معنی که برای تمام احتمالاتی که ممکن است رخ دهند راهکار های مناسب داشته و ابتکار عمل داشته باشیم.

روند تکامل برند ها

فرایند برندسازی و مراحل آن

برندسازی روندی طولانی مدت و دشوار است. شرکت های معروف دنیا برای کسب این شهرت و محبوبیت تلاش های شبانه روزی سالانه کرده اند. آمار های رسمی حاکی از آن هستند که 30 درصد از شرکت های محبوب و برتر دنیا قدمتی بیش از 100 سال دارند. در بازار های ملی و بین المللی مشاهده می کنیم که کالا ها از نظر فیزیکی تفاوت دوچندانی با یکدیگر ندارند اما تنها وجه تمایز یک محصول با دیگری نام یا نشان تجاری متمایز کننده آن هاست.

اهمیت برند ها

برند سازی شامل سه مرحله بوده که به ترتیب شامل: 1-اطمینان بخشیدن به مشتری از این نظر که خدمت ارائه شده از سمت شما نسبت به سایرین متمایز است، 2- سعی بر آن باشد که همواره به قول خود عمل کنید 3- کیفیت محصول یا خدمت ارایه شده همواره ثابت و یا رو به رشد باشد. نتیجه آن وفاداری و حمایت از سوی مشتریان است. به طور قطع می توان گفت که سخت ترین و مهمترین مرحله در فرایند برند سازی، حفظ کیفیت محصول و خدمت است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *